mandag 25. januar 2010

Fet Fransk sjokoladekake

I helgen har vi hatt bursdagsfeiring og da må man jo ha kake! Jeg bakte bløtekake (som barnebarnet til en bakermester MÅ man ha bløtekake når det er bursdag!) med vaniljekrem, banan og ananas og så prøvde jeg meg på en ny sjokoladekake. Fant oppskriften i boka Leve Livet og den kommer her:
250 gram kokesjokolade
250 gram usaltet smør (jeg brukte vanlig soft og det funka helt bra)
5 egg
2 dl sukker
3 dl hvetemel
1 ts bakepulver

Smelt sjokolade og smør i vannbad. Lag eggedosis av egg og sukker. Vend sjokoladerøren nedi, og bland til slutt forsiktig i mel og bakepulver. Ikke rør for hardt slik at du ikke slår luften ut av eggedosisen. Smør og mel en springform. Stekes ved 200 grader i 30 minutter.

Jeg tror kaken kunne blitt enda bedre med sjokoladetrekk, men så er jeg over gjennomsnittet glad i sjokolade da:)

Fikk dessverre ikke tatt noen bilder av mesterverket, men jeg lover den både så god ut og smakte godt!!

Gøy å starte uka med en god oppskrift, så kan du jo glede deg til å bake den til helga eller skeie ut med kake midt i uka:)

Ingen kommentarer: